Kabelvitrine is in 1988 gestart als experimentele kabelkrant. In die tijd was reclame nog een groot taboe op lokale televisie maar om aan inkomsten te komen werd er een constructie bedacht die het mogelijk maakte binnen de wet reclame te maken op het Open Kanaal van Amsterdam. Een kabelkrant mocht bestaan uit stilstaande beelden en mocht geen geluid bevatten. Olivier Jansen zette Kabelvitrine op als een culturele kabelkrant en benaderde kunstenaars en vormgevers voor content. In het filmpje hieronder kunt u zien hoe dat er destijds aan toe ging.
We zijn inmiddels 30 jaar verder en de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. Goede reden om “Kabelvitrine” nieuw leven in te blazen, een platform om kunst te etaleren.
Wij gaan proberen een regelmatig terugkerend programma te produceren, liefst wekelijks, waarin live kunst wordt geveild, aangevuld met reportages en portretten.
2018
In het programma Kabelvitrine gaan we proberen wekelijks een live uitzending te maken met een veiling van kunstwerken, reportages en portretten. De reportages en portretten worden eerder opgenomen en gemonteerd.
Het programma wordt live gestreamd zodat kijkers kunnen reageren in de chat-box. Vanzelfsprekend is het programma na de live uitzending terug te bekijken, maar sommige items kunnen dan reeds verkocht zijn.