spel

Geen: zo is dat, gewoon, we zien dat …. Etc.
Spelen en bewegen is goed voor de ontwikkeling en de gezondheid.
Dit weten we allemaal. Maar om iets met deze informatie te doen is een ander verhaal.
Als we kijken naar onderzoeken en cijfers weten we bijvoorbeeld dat 98% van de mensen weet dat een goede nachtrust belangrijk is om goed te functioneren. Slechts 36 % van de ondervraagde mensen gaat daarom ook daadwerkelijk op tijd naar bed.
Wat is er voor nodig om een eerste stap te zetten? Iedere kleine eerste stap is een begin naar een volgend klein stapje. Een stapje wat haalbaar is en vooral leuk! Daarom hebben we Alles op het Spel geschreven.
Rob Martens (2019). kinderen Moeten Spelen.
Methode – a) we beschrijven en onderbouwen een praktijk die heeel lang in Nederland overal werd toegepast. Die is onder andere door telefoons, schermen en verdwijnen van de kleuteropleiding naar de achtergrond verdwenen. We richten daar weer de aandacht op. Omdat het zo eenvoudig en effectief is
b) het is niet onze methode.
Iedereen kent de cijfers over bewegen en het effect op de gezondheid en de ontwikkeling. Maar om daar naar te handelen is veel moeilijker.
Spelen is spelen. En heeft veel effect. Dagelijks promoveert er wereld wijd iemand op een deelfact hier van. Wij zetten het gewoon op een rij.

Waarom is het zo eenvoudig? Omdat het echt zo eenvoudig is. Omdat we aansluiten bij de natuurlijke ontwikkeling van kinderen. Iedereen aan wie je het uitlegt zegt ‘wowww wat gaaf en wat is het logisch’.
En waarom gebeurt het niet
Geen tijd
Kinderen worden er zo druk van, geeft onrust in de klas en thuis

Hoe mee omgaan:
1 minuut heb je altijd.
En ook nu laat je kinderen spelen, we geven nu onderbouwde en gerichte spelen, poetsen oude vergeten spellen op die enorme impact hebben op kinderen.
En datje op korte termijn alertheid geeft

Kinderen druk: als ze het niet gewend zijn ja, als ze het vaker doen went dat en in boek tips over afsluiten spelen mbhv nabijheidszintuig te gebruiken

Kan het echt zoveel impact hebben?
1 er wordt al minder gespeeld (thuis)
2 op school wordt spelen minder gericht gestimuleerd, want het zit niet meer in het curriculum van de Pabo
3. Tegelijkertijd wordt er van de kinderen eerder meer verwacht (letters in groep 2 ipv groep 3)
4 dat leid er toe dat een groot deel van de kinderen niet kan aanhaken, dat kan leiden tot afwijkend gedrag . Hier gaan we allerleizorg en interventies op loslaten, terwijl de oorzaak ligt bij onvoldoende ontwikkeling. Hier geven we in het boek tientallen voorbeelden van.
Bij veel kinderen is het voldoende wanneer je de natuurlijke ontwikkeling gericht stimuleert mbhv spelletjes en dan voorkom je bij heeel veel kinderen deze problemen.
Inhoudelijk ja want
Kennis opnieuw onder de aandacht brengen /

Voorbeeld – ontwikkeling – spel – impact

Klapspelletje met een ander, twee handen, middellijn kruisen, hersenbalk aanzetten, uitwisselen linker en rechter hersenhelft – lezen, schrijven

Lichaamsbesef – kennen van begrippen als hard, zacht, voor, onder, boven achter – stoeien zorgt voor ontwikkelen van gevoel voor lichaamssignalen – dat je leert dat er pijn is, bij jezelf of bij een ander, je leert je lichaam besturen. Als je dat niet kan kun je je gedrag ook niet sturen. Dat besturen begint in je lichaam, daarna in je emoties.
Je leert bij stoeien je eigen krachten en grenzen kennen en hanteren. Als je dat niet eigen ,maakt zie je vaak dat deze kinderen makkelijker in conflict komen met hun omgeving.

Kunnen remmen – tikkertje – Het is belangrijk dat je leert starten, stoppen, afremmen, schakelen, van richting veranderen en versnellen. Zit in tikkertje. als je dat leert, kun je dat ook in je hoofd en in je gedrag. Je moet eerst iets met je lichaam iets kunnen en ervaren dan kun je het toepassen in emoties, gedrag en in je hoofd.
Als je je zin niet krijgt dat je even kunt wachten, nadenken voor je iets zegt.
met veranderingen omgaan, Als je niet kan remmen kun je ook niet schakelen. Afremmen en bijsturen.
Als een schooltaak moeilijk is moet je schakelen – voel, denk, doe. Om hulp vragen, andere manier zoeken.

Wat wil je bereiken.
Toen we met Intraverte/de praktijk begonnen zeiden we tegen elkaar ‘wat zou het mooi zijn als alle kinderen in Nederland hiermee in aanraking zouden komen’
Intraverte behandelt nu ongeveer 4500 kinderen met gedragsproblematiek per jaar
Dat is leuk voor het draaiende houden van de praktijk, maar uiteindelijk gaat het ons om de ontwikkeling van de kinderen
Dat is het grootste belang
Het zou mooi zijn als de problematie al bij de oorsprong kan worden aangepakt en het aantal kinderen dat we behandelen tenminste kan halveren

We zijn de initiatiefnemers van Intraverte. we begeleiden kinderen met hulpvragen op het gebied van gedrag en bewegen sinds 1996. Jaarlijks komen er ca 4500 kinderen en jongeren bij ons. Daarnaast doen we mee aan nationale en internationale wetenschappelijke onderzoeksprojecten, geven les op hogescholen

Hoe weet je of je succesvol bent: alle trajecten hebben een begin en een eindmeting
Komen er wel eens kinderen terug: niet of nauwelijks

Zeg je dan dat schermtijd slecht is: nee en ….er is een advies van de jeugdartsen – heel hot 20-20 2 (20 minuten beeldscherm moet je 20 seconden van je scherm af. En iig 2 uur daglicht per dag.
De ontwikkeling van digitalisering brengt veel. Als dat opgeteld kan worden met fysiek bewegen en spelen .

Wat voegt dit boek toe/ wat onderscheid je: kennis, inzicht en practisch. Er zijn veel boeken over spelen. dit boek geeft veel practische handreikingen.
Iedereen weet dat het belangrijk is – en bijna niemand doet t,
Dit boek geeft het waarom en het hoe

Is het boek alleen voor kleuters? / waarom is het ook voor oudere kinderen?
Je bent nooit te laat om te leren, we zien in de praktijk een hele boel kinderen die in eerste instantie door imiteren aanhaken, maar de ontwikkeling nog niet maken. Door het de hele schooltijd te blijven herhalen, geef je deze kinderen de kans de ontwikkeling op te pakken en die besparen we in hun hele verdere ontwikkeling veel problematiek
In Alles op het spel worden alle ontwikkel doelen op alle leeftijdsniveau aangeboden (4-12, met tips van 0-3)

Tijdens je hele schoolloopbaan is spelen belangrijk voor wat je leert
Alles wat je leert in spelletjes, heb je de rest van je leven nodig

Pitch – als handleiding bij het bellen van journalisten/redacties

Gevoed vanuit de praktijk op het snijvlak van gezondheidszorg en onderwijs laten we in een praktisch boek ouders, leerkrachten en andere begeleiders van kinderen zien hoe we met behulp van slechts 15 spellen een dramatische trend in de jeugdzorg en ondersteuning kunnen keren.
Praktische kennis en ervaring
Wetenschappelijk onderbouwd

Wat is er aan de hand?
Er staat veel op het spel …..:
Meer schermtijd + minder bewegen = hogere zorg- en ondersteuningsvraag = explosie aan leer- en gedragsproblemen
In minder dan 15 jaar tijd is de zorg/ondersteuningsbehoefte onder kinderen verviervoudigd.
Kunnen we de zorg en ondersteuningsvraag onder kinderen en jongeren halveren? Ja dat kan! In dit boek laten we zien hoe eenvoudig het is. Met 15 spellen gericht bewegen en handelen stimuleer je:
Optimaal leren schrijven, lezen en rekenen
Optimaal ontwikkelen van de executieve functies*
Optimaal leren samenwerken en spelen
(En natuurlijk wordt gamen, filmpjes kijken of tiktok niet verboden)
‘Laat kinderen spelen en bewegen, laat ze plezier hebben en zie hoe ze zich ontwikkelen tot sterke, gezonde, en gelukkige individuen. Dat is de sleutel tot een veelbelovende toekomst. De schrijvers van dit boek laten zien dat dit bereikbaar is voor ieder kind.’
Louis van Gaal, voormalig sportleraar en voetbaltrainer
‘Dit boek is een schot in de roos. Het helpt om kinderen aan het spelen te krijgen, zodat het bijdragen aan de ontwikkeling een vrolijk en verantwoord fluitje van een cent wordt voor iedere ouder of leerkracht. Wie wil daar nu niet dit overzichtelijk, academisch onderbouwd receptenboek bomvol met eyeopeners en weetjes voor hebben!’
Petra van Haren, directeur european school heads association
Afhankelijk van het verloop van het gesprek om mee te nemen:
In 1985 , 38 jaar geleden dus, leerden de kleuterjuffen en meesters welke spelletjes ze moesten doen met de kinderen in de twee kleuterjaren. Door die spelletjes ontwikkelden de kinderen hun motoriek, brein en sociale vaardigheden. Bij de invoering van het basisonderwijs en de PABO verdween dit uit de opleiding en daarmee deze unieke kennis. De laatste juffen die deze kennis nog hebben verdwijnen nu uit de scholen.

In 2013 deden met een paar medewerkers van het NJI een onderzoekje naar de ondersteuningsbehoefte van kinderenin het primair onderwijs. We gingen toen uit van 1:20. Nu gaat het over 1:5.

Voor veel kinderen is dit echt belangrijk. En we zijn er van overtuigd dat voor de helft van de kinderen dit voorkomen had kunnen worden door ze gericht spel en bewegen aan te bieden

Door de spellen in dit boek te volgen zullen we binnen een paar jaar zien dat ten opzichte van nu de helft van de kinderen de jeugdzorg en hulp/ondersteuning niet nodig zal hebben.

Nederland is uniek. We trekken kinderen met behulp van twee wetten uit elkaar. De jeugdwet gaat over gedrag en de psyche. En de zorgverzekeringswet over het fysiek , het bewegen. En daarmee splitsen we het kind. Alsof de neuromotorische niets te maken heeft met psychologie en gedrag.

Zoek het eens op, wereldwijd verschijnt er vrijwel dagelijks een onderzoek publicatie over het gedrag en bewegen, over het verband tussen neuromotorische ontwikkeling en bewegen.

Hoe kun je nou van een kind verwachten dat ie kan schrijven voordat voorwaarden om te kunnen schrijven zijn ontwikkeld.

Kinderen ontwikkelen door de bewegingsarmoe later dan voorheen. We zien in onze praktijk en in veel klassen dagelijks 5-6 jarigen in het lichaam van een achtjarige.

We zien doordat kinderen minder direct, actief fysiek samen spelen ook het vermogen om tegenslagen te incasseren. Iemand noemde dat incasserings armoede.

Als een situatie ernstig is, veel ophef, leed en verwarring oplevert denken mensen dat de oplossing groots en ingewikkeld zal moeten zijn. De beste oplossingen zijn juist vaak uiterst eenvoudig. Mijn auto stond een tijdje terug stil op de snelweg, een hoop lawaai, rook en geen beweging meer in te krijgen. Ik vreesde het ergste, het einde van een tijdperk, of een hele grote ingreep. De anwb kwam langs. De monteur kwm met een sleutel nummer twaalf en een schroevedraaier. En echt twee minuten later was t klaar. Niks meer aan de hand.

15 spellen, is natuurlijk eenvoudig. De kracht zit er ook in hoe de spellen samenhangen met het aanleren van allerlei schoolse vaardigheden en het bijdragen aan de sociale ontwikkeling. Die waarom geeft het boek veel kracht.

mensen houden vaak meer van gecompliceerde probleembesprekingen en modellen. Dat iets eenvoudig is kun je dan eenvoudig weg niet voorstellen. peuter en kleuterjuffen hebben erg vaak niet de kennis van de 15 spellen en weten zeker te weinig over het verband tussen de specifieke spellen en de ontwikkeling van kinderen in brede zin – emo- taalcognitief en fysiek

Leerkrachten zijn erg praktisch. Ze zien het probleem, hebben zelf de behoefte aan praktische handreikingen. En willen er morgen mee beginnen. De nood is erg hoog.
We hadden een boek kunnen schrijven vol wetenschap, verwijzingen en citaat en macro en hoogover gaan. We willen onderdeel zijn van de oplossing en niet een onderdeel van het gesprek over het probleem
Daarom praktisch en toepasbaar.

het is iets wat heel lang ingebed zat in ons onderwijs en sinds ruim tien jaar naar de achtergrond is verdwenen, dat reiken we opnieuw aan

kinderen ontwikkelen in de vroege jaren onder andere
lichaamskracht – kun je rechtop zitten
je ontwikkelt het vermogen om af te stemmen met anderen
de hersenen – voorbeeld hersenstam waardoor je links en rechterhelft kunnen samenwerken waardoor je kan rekenenen en nog tienduizend dingen
je leert te stoppen en te schakelen – oftewel dat er tussen stimulans en actie het vermogen ontstaat te schakelen en te overwegen – chocola in de supermarkt – dat wil ik nu of … en een moeilijke som – Wat doe ik? Nog een keer lezen, hulp vragen, of denk ik ‘rekenen is niks aan,
dit leer je allemaal in die eerste jaren en spel speelt hier een grote rol in. Dit zit allemaal in spel. En het werkt omdat je het samen doet, en met plezier. Dan gaat het vanzelf
Daarom is dit boek de handreiking voor ouders, leerkrachten en grootouders.

En natuurlijk zijn er volop kinderen die hoewel ze baat hebben bij volop spel nog steeds ook extra zorg en ondersteuning nodig hebben.